lördag 20 februari 2021

Helgbukett och förkultivering


I dag har vi testat något nytt, "Click & Collect" på Ikea i Kalmar. Supersmidigt och man slipper gå in i varuhuset. Helt perfekt för oss!

Vad vi köpte?
En skittråkig utgift, men ack så nödvändig så länge arbete måste skötas från hemmaplan. För en kort period gick det ju bra att låna makens skrivbordstol och dotterns skrivbord, men nu säger min rygg och nacke ifrån. Ett elektriskt höj- och sänkbart skrivbord så att jag kan växla mellan stående och sitta på pilatesboll. Ungefär som på min normala arbetsplats.
Tyvärr var alla små, nätta skrivbord slutsålda. Men jag tror att det här blir bra.


På inköpslistan stod även jord och en helgbukett.


Nu finns jorden hemma så det är bara att börja skura krukorna från förra året :-)
Det börjar bli hög tid att skola om chili och paprika i något större krukor och använda pluggbrättet till nästa omgång frön som ska förkultiveras.


Jag har även några mindre pluggbrätten, men de tar jag inte fram förrän det är dags att förkultivera de där som inte behöver så mycket plats för sina rötter i början.


Jag passade även på att köpa en "rootmaster" till mina luktärter :-)

Jamen det var vår lördag i några bilder och rader.
Nu är det dags att preppa kvällsmat, fish and chips på jättefina torskfiléer och potatis från Öland.

Ha en fin fortsättning på helgen <3

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Det är så kul att sätta igång med alla plantor och frön. Nu blev jag sugen på att testa luktärt igen så jag skickade efter bums. Ha en fin söndag. Kraaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Perfekt med "click & collect" i dessa tider...skön helgbukett och jag har inte fått chilin i jord än!!! Ett måste i veckan...
Ha en fin söndag och njut av takdropp och sol!
Titti

Lillian "sognafaret" sa...

Jeg har både paprika og chilli frø, men vært litt i tvil når jeg skulle så de inne. Altså virker det som jeg er litt seint ute allerede... Jeg har både potter og jord klare, så da må det bli såing i morgen.