tisdag 16 februari 2021

Fettisdag


Man lär så länge man lever, jag visste att fettisdag var någon slag inledning på fastan, Men jag hade definitivt ingen aning att det fanns något som kallades för fläsksöndag och blå måndag som ligger före fettisdagen.
Semla, bakad på vitt mjöl med vispgrädde och mandelmassa, började bli vanlig först under 1900-talets början. Ordet semla kommer från tyskans ”semel” och latinets ”simila”, som betyder fint vetemjöl. 
Från 1800-talets mitt är den vanligaste beteckningen på hetvägg fettisdagsbulle eller fastlagsbulle. 
I dag kallas fettisdagsbullar vanligtvis för semlor.

Den här onödiga kunskapen inhämtade jag på Nordiska muséets hemsida, där det för övrigt finns hur mycket som helst att läsa om våra seder och traditioner.

Utöver intagande av en hembakad karlsbadersemla har idag jobbats full dag och utövats MediYoga.
Så där lagom avslappnad tror jag att det är dags för sängläge med en bok.

Ha en fortsatt bra vecka <3

Inga kommentarer: