onsdag 24 juni 2026

Vår dag


I dag för 38 år sedan :o var det midsommarafton och vi passade på att förlova oss mitt under midsommarfirandet <3


I dag firar vi, trots att det inte är midsommarafton, med lite god mat och dryck.


Onsdag och den största delan av arbetsveckan är avklarad. Vi har en värmebölja på ingång och det är 27 grader i skuggan. Dessutom passar vi på att fira lite extra, bara för att det är vår förlovningsdag <3
Grattis till oss!!

Ha en fin fortsättning på veckan <3

måndag 22 juni 2026

Flädertid


Flädern står i full blom och inte en endaste bladlus :o
Våra fläderbuskar brukar vara helt nerlusade, men inte i år. Tror baske mig att jag ska göra lite flädersaft till helgen. Om du inte har något eget recept, bjuder jag på ett HÄR.


Om du inte dricker saft tycker jag att du istället ska testa att göra pärlande lemonad, den är lätt mousserande, lite festligare och inte alls dum. Recept finns HÄR


När jag ändå tipsar om både saft och lemonad, tycker jag att du ska testa fläderblomspannacotta. Det tillsammans med jordgubbar är en riktigt fräsch dessert. Recept hittar du HÄR.

Eftersom jag har blodfläder brukar jag lyxa till det med rosé-varianten av både pärlande lemonad och fläderblomssaft.


Måndag, ny vecka med nya möjligheter och flädern står i full blom.

Ha en fortsatt fin vecka <3

söndag 21 juni 2026

Sommarsolstånd på Solbacka


Alltså, vilken midsommar vi har haft <3
Kalasväder, lugnt och skönt.
Vi avslutade helgen med en sommardag i dotterns och svärsonens sommarstuga.

De renoverar för fullt, men har lämnat insidan för utsidan. Skrapning och målning står på deras kalender.


Så skönt med en gammal trädgård med stora träd. Bara att välja ut den planaste platsen och placera bordet i skuggan.


Fyra generationer samlade, varav den äldsta och yngsta fångades på bild.


Jag testade Catarina Königs italienska smörgåstårta, den var en hit kan jag säga. HÄR är länken till receptet.
Jag bytte ut rostbiffen och hade enbart italiensk chark. Jag fick heller inte tag i några mini-mozzarella, men saknade dem inte heller.


Dottern hade bakat jordgubbs- och rabarberpaj, serverad med iskall, lättvispad grädde.
Så fräscht och gott.


Det svalkande vattnet drog som en magnet och båten kapsejsade.


När man redan är blöt.........


Båten tömdes på vatten och det gick återigen att vara torrskodd i bassängen, en lite stund i alla fall ;-)


Avslutar med Alice lilla samling av ekoxar, eller det som blivit kvar när kråkfåglarna fått sig en skrovmål på kroppen. Det var imponerande storlek på huvud och horn.

Tacksam för en så fin midsommar, när det är 6 veckor kvar till semester :o

Ha en fin avslutning på midsommarhelgen och en bra start på den nya veckan <3

torsdag 18 juni 2026

Fredag på en torsdag


Fredagstid på en torsdag är inte fy skam :-)
Mer tid över för att njuta av trädgårdens alla gåvor.
Sommarfloxen kom i alla färger, men den här är ju bara för läcker.


Rosenskärorna har inte nått full storlek ännu, men blommorna ....
Så fina!


I dahlia/sommarblomsrabatten kämpar jag både mot sniglar, kajor och skator. Men skam den som ger sig.
Vi ska få till en fin rabatt till sensommaren :-) och jag lovar att jag längtar efter att ha ett flor att plocka buketter av.

Torsdag, dagen före midsommarafton och jag ska städa undan lite, duka fint och sen bara njuta.

Ha en underbar start på midsommarhelgen <3

onsdag 17 juni 2026

I och utanför växthuset


Så lummigt det har blivit av den senaste veckans regn. Inte jättemycket regn men tillräckligt för att fylla våra tunnor och vattna våra växter som inte är under tak.

Värmen har börjat driva på rosorna ordentligt.


Först ut är som alltid 'Flammentanz'.
Kan fungera som klätterros, men vi har den som hög buskros.


I år kommer 'Madame Hardy' att blomma samtidigt. Till skillnad från 'Flammentanz' doftar 'Madame Hardy', hon doftar som man kan förvänta sig av en gammaldags ros. Hon tillhör damascenerrosor och blir ca 1,5 meter hög och lika bred. En ros jag verkligen kan rekommendera om man gillar de gammaldags med doft.


Vid sidan av växthuset står det tomater, ha, ha, ha....  och tomatraden avslutas med ett sichuanpepparträd full av pepparfrukter under mognad.


Vid växthusets södra gavel är ett bornholmsfikon planterat. Nu ser det lite tråkigt ut med spännband runt, men vi har det täckt på vintern. Bara för att hålla in grenarna. Men eftersom jag ska måla fönstren i källaren, kan spännbanden sitta kvar, så riskerar vi inte att knäcka grenarna.


När man går in i växthuset är det verkligen djungelvarning. Jag vet verkligen inte vad som hänt här inne, men allt blir sååå STORT.
Paprikor som når långt över en meter, physalis som får blad stora som monsterablad.....
Hoppas att det bli frukt också!


Tomaterna, som faktiskt är mini- och fönstertomater, är över 50 cm höga :o
Jodå det börjar bli kart.

Onsdag i midsommarveckan, solen skiner och väderprognosen ser lovande ut för resten av veckan :-)

Ha en fortsatt fin vecka <3