onsdag 26 januari 2022

Guld är inte allt som glimmar


Mässing från Skultuna har varit i ropet ett bra tag nu, jag har full förståelse för det. Så vackert det är med mässing, i alla fall om det är putsat ;-)

Förra våren köpte jag två Liljan ljusstakar från Skultuna, som komplement till det gamla originalet vi har från Ystad-Metall.

Glansen i de nya stakarna var ju överlägsen de gamla och jag fick snällt krypa till korset och putsa så det står härliga till så snart de gamla åker fram ur gömmorna.

En kontorsljusstake är klar och en återstår.


Gammalt stearin brukar jag ta bort med varmt vatten och sedan torka av med papper eller trasa. Sen fuskar jag och putsar med häxan, men jag måste nog införskaffa riktig mässingsputs för att inte repa mina ljusstakar alltför mycket.

Glasvasen till Liljan är enklast att rengöra genom att låta den stå med ättika en stund.


Guld är inte allt som glimmar, putsad mässing glimmar rätt bra den också.

Onsdag, gråväder och tända ljus är inte alls dumt.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: