fredag 14 januari 2022

Glashusmys


Vilket väder vi fick ändå, efter en rejält stormig natt utan en blund i ögonen.
Solen värmer på växthuset riktigt rejält och det är vårtemperatur här inne <3


Både maken och jag jobbar hemifrån större delen av tiden igen, jag har dessutom förmånen att sluta tidigare än maken på fredagarna och då passar jag på att ta en andningspaus i växthuset.
Vissa fredagar är det mysigare än andra, idag tillhör de mysigare.


Jag har ju glunkat lite om förändrat tankesätt i köksträdgården och här är anledningen, Anette på Boäng. Anette driver en helt fantastisk visningsträdgård i Skåne och är en av de absolut första trädgårdsbloggarna jag började följa.
Med hennes bok i högsta hugg kommer jag nu att försöka få till en fin kombination av grönsaker och blommor i både pallkragar och sparrisland.


Jag vet ju inte om jag lyckats köpa de enklaste blommorna att börja med ;-) 
De är bra till snitt, passar i färg med mina befintliga dahlior och kommer även att passa med de grönsaker jag tänker mig. Som extra bonus är det blommor som våra pollinatörer dras till och det är ju inte heller fel.
Blomstermorot och Stjärnflocka förkultiveras redan från januari.
Präktvädd och Rosenskära förkultiveras från mars tillsammans med luktärter.
Sommarlövkoja förkultiveras från maj.
De blandade biväxterna/sommarblommorna tänker jag så direkt på plats, när jag hittat var den ytan är i trädgården.
Jag har sedan tidigare egna frön av roströd ringblomma och vaniljgul jättetagets som jag tror kommer att passa in.


Det är fortfarande ganska tomt i växthuset, men så snart förkultiveringen kommer igång blir det snabbt fullt överallt. Då kommer plantor som inte kräver rumstemperatur att få flytta ner i växthuset.
 

Avslutar med en statusbild på kameliadamen, än är det några veckor kvar :-)

Fredag och solsken, vad kan bli bättre :-)

Ha en underbar avslutning på fredagen och en fin start på helgen <3

Inga kommentarer: