torsdag 20 januari 2022

En plan, är bara en plan


Det är mer än hög tid att fundera ut hur pallkragarna ska ge mer och se snyggare ut i år än förra året.
Inte så att jag var missnöjd med resultatet, men allt kan ju bli bättre;-)


Här är då årets högsommarplan, början av säsongen är det snabbväxare i pallkragarna. Spenat, dill, rädisor, kanske lite plocksallad och mikro sallad.
Pallkrage A motsvarar den ni ser direkt på höger sida i översta bilden. Pallkragarna nederst i ritningen motsvarar de bakre i översta bilden.

Vitlöken satte jag september-oktober och jordärtsskockorna har suttit i ett par år och ska grävas upp i höst.


I pallkrage A, den pallkrage som hamnar i halvskugga under högsommaren, är det tänkt Rosenskära och Stjärnflocka som får ackompanjera Svartkål, Savojkål, Röd spetskål och Röd grönkål.


I pallkrage B, som får lite mer sol under högsommaren, är det tänkt Sommarlövkoja och Praktvädd som får ackompanjera Sommarmorot, Ruccolasallad, Gulbetor och Plocksallat.


I pallkrage C, den som står i full sol även under högsommaren, finns det redan två ruggar Persilja (oftast har jag dem två år, innan de måste bytas ut), Blomstermorot får sedan ackompanjera Röd huvudsallat, Drivsallat och röd romersk sallat.

Givetvis kommer en eller annan sådd att misslyckas, men då har jag många andra favoriter att ersätta med.


Dill får jag direktså lite här och var, det är bara på det sättet jag lyckas. Inga snygga rader eller ruggar här inte ;-) 
Koriander blir i krukor för de drar verkligen till sig sniglarna. Salladslöken misslyckades förra året så jag funderar på att pluggbrättsså dem i år och sätta ut lite emellan de övriga plantorna.


Mangold och Nyzeeländsk spenat tänkte jag testa i krukor. Spenat tänker jag använda som tidig gröda lite överallt medan vi inväntar groddningstemperatur på annat.

Det var min plan för årets köksträdgård, grönsaker och blommor blandat i blandade färger :-)

Torsdag och vi har tre kvarts storm åter igen.
Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: