måndag 21 juni 2021

Flädern i full blom


Det är verkligen hög tid att plocka fläderblommor, i den här värmen blommar de över fort, fort, fort.


Även självsådd fläder blir stor med tiden, faktiskt den enda vi har med bara en stam. Den dagen syrenen försvinner kommer fläderträdet verkligen att komma till sin rätt.



Jag plockade hundra blommor, det motsvarar ungefär tre normala satser av den HÄR saften.

Den rosa flädern är lite senare, i mitten av veckan tänker jag mig att sätta en rosa sats av den HÄR mousserande fläderlemonaden.


Flädersaften ska silas av på fredag. Jag fryser alltid saften, häller upp den i plastpåsar, placerade i jordgubbskartonger, och knyter till ordentligt. Så gott med lite flädersaft igen :-)


Sitter och lyssnar på ett stilla sommarregn, till skillnad mot åskskuren som kom vid lunchtid. Hua vad det är läskigt när åskan är nära och det är så torrt i markerna.

Men måndag hörrni och jag har hämtat en golfklubba, köpt en vas och gosat med barnbarn en liten stund.

Dags att plocka ihop jobbdatorn för en dag på kontoret i morgon som omväxling.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Lillian "sognafaret" sa...

Slik saft har jeg aldri smakt, den så veldig fristende og frisk ut.