tisdag 8 juni 2021

Norrviken


Halmstad ligger ju inte speciellt långt från Båstad och Norrviken. 

Norrviken är berömt för sina trädgårdar i olika stilar, skapade av Rudolf Abelin redan i början av 1900-talet. Bland annat är det en italiensk barockträdgård, en renässansträdgård, en orientalisk trädgård och en japansk trädgård, en köksträdgård och en stor fruktträdgård.


Eftersom det var så varmt lockade den japanska trädgårdens skugga.



Trädgårdarna sträcker sig 14 ha och tar en stund att gå igenom.


Är hon inte helt underbar <3
Aklejan 'Nora Barlow', en av mina favoriter som jag aldrig lyckas med.


Nora svävade högt ovanför de dekadenta buskpionerna.


Det var flera olika marktäckare blandat i rabatten, exakt vad vet jag inte, men jag noterade en jättesöt sockblomma.


Köksträdgården var helt underbar, om än inte fullväxt. Ge det några veckor till och den kommer att vara makalös.


Bigården med blomsterkvarter signerade Hanna Wendelbo var också under tillväxt. 


Bina var flitiga som bara den och vi fick rätt så bråttom att passera ;-)


Vi avslutade med att gå en stund bland alla rhododendron av gigantiskt format.


Jodå, jag har fler bilder :o 
Så där en femtio till, men de kanske kommer vid ett annat tillfälle, eller inte alls.

Norrviken har öppet varje dag under perioden maj till september och jag rekommenderar verkligen ett besök.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Där har jag aldrig varit tyvärr. Så kul att se. Vilka fina bilder på fina växter och härlig miljö. Kraaam Pia