tisdag 22 juni 2021

Det växer i ärttunnan


Nu händer det som man går och väntar på hela vintern och våren.
Det är nu man skördar frukten av all tid man lägger ner på sådd, omskolning och trädgårdsarbete.


Varje dag kan jag plocka något, antingen ätbart eller bara till lyst. Är det inte underbart <3


Snyggare sockerärtsblommor får man leta efter, jag har inte riktigt pejl på vilken som är vilken innan själva ärtan kommer. Men jag har sått både den gröna 'Carouby de Mausanne' och bourgognefärgade 'Shiraz'.


Jag tycker inte att någon av blommorna hintar om vilken färg de kommer ge på sina ärta :-)


Men lika lycklig är jag för det, bägge är vackra så länge de blommar.


Som underplantering har jag en vit och rosa lågväxande luktärt, 'Villa Roma'. Helt ny för mig, aldrig tidigare testat lågväxande, men fick en idé om att den kanske kunde fungera som underplantering. Men det återstår att se.


Från de högväxande luktärterna plockar jag in små buketter varje dag. Jag har ju planterat luktärter både i flasktorken och i köksträdgården :-) Ni kan tro att det doftar gott!


Säg hej till vår nykomling i trädgården, fortfarande i sin kruka smyger den undan lite blygt i skuggan under valnötsträdet. 
Exakt vad som döljer sig i skuggan tänker jag inte avslöja idag, utan när den har fått sin plats någonstans i trädgården :-)
Ni som vet ni vet ;-)

Ha en fin fortsättning på midsommarveckan <3

Inga kommentarer: