torsdag 10 juni 2021

Under valnötsträdet


Valnötsträdet börjar anta sin rätta färg, mörkt grön. 
Däremot kommer formen att förändras under hela växtsäsongen, valnötsträdets grenar kan växa flera meter på en säsong (hos oss fryser de sedan tillbaka).


I köksträdgården under valnötsträdet växer det så det knakar. För två-tre veckor sedan satte jag ut bondbönorna och nu blommar de redan.


De rödblommande  är en ny sort för mig 'Crimson Flowered' från Impecta. En bönsort jag kommer att jaga fatt i fler år, så vacker färg.


De vitblommande är 'Witkiem Manita' också en ny sort för mig. Förra året odlade jag 'Threefold White' men den gav väldigt dåligt och fick således inte återkomma.


Jag har ju satt lite annat än bondbönor, men faktiskt inte allt. En del sådder står fortfarande kvar i växthuset för utplantering den närmaste veckan. Som ni ser är det en del hål som går att fylla och det är likadant i pallkragarna.


Dahliarabatten under valnötsträdet frodas den också, det börjar synas lite knoppar men jag tror att det tar veckor innan det blir någon blomning att tala om.
Rosorna står i knopp så det kan nog komma att skära sig ordentligt när även de börjar blomma ;-)


Måste bara få avsluta med en bild på vårt älskade glashus, glashuset som ger oss så mycket nöje och njutning.

Torsdag och det växer så det knakar under valnötsträdet.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Ja jisses vad det växer, man kan nästan se det med blotta ögat. Spännande med en ny sorts bondböna. Kraaaam Pia

Ingmarie We sa...

Vilket fint valnötsträd. Blir det valnötter också? Och ert uterum är helt underbart.

HWIT BLOGG sa...

Ja nu växer det så det knakar! Ogräset också :)
Spännande att följa din trädgård i alla årstider...alltid lika vackert där.
KRAM från Titti