onsdag 27 januari 2021

Groddar och skott


Ute faller snön tungt och inne njuter jag av att driva min egen ekologiska mat i form av groddar och skott.

Frön till groddar och skott går att få tag i lite varstans, jag har som vanligt klickat hem mina på nätet.

Jag älskar groddar, dels är det supergott och så går det ju så himla fort. Knappt en vecka från torrt frö till ätlig grodd som passar perfekt på macka eller i stället för sallad till maten.


De här alfalfafröna sköljde jag och la i blöt i söndags morse, räknar med att de är ätfärdiga till helgen.


De här krassefröna la jag på blött hushållspapper i söndags, räknar med att även de är ätfärdiga till helgen.


De här krassefröna la jag på blött hushållspapper i går, räknar med att de ska ta vid när de första är slut :-)


I dag har jag även satt ärtor för ärtskott, men de tar lite längre tid, 10-14 dagar tror jag att det tog senaste gången.

Det kluriga är nu att hitta "planteringskärl" så att det räcker att gå runt på, vill ju gärna ha både groddar och skott varje dag.
Är lite sugen på att testa att grodda lite annat, raps, senap och olika sorters kål. Men då måste jag skaffa mig ytterligare en bra behållare. Hellre glas än plast, om jag ska vara ärlig.

Onsdag och jag njuter av att snart ha lite ätbart på fönsterbrädan :-)
Onsdag och vintern är på återbesök.

Ha en härlig fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: