onsdag 1 september 2010

Britt-sommar.........

....... kanske ändå inte. Men dagen har bjudit på alldeles underbart väder. Nu kommer den mest färgsprakande säsongen i trädgården - höstfärgerna kommer först lite stillsamt med ljung......
.
........ och tidlösa.
.
Men det bästa av allt är väl ändå frukten!
.
Ludna, solvarma och söta persikor - himmelriket är nära - jag lovar!
.
Eller plocka en näve Victoria plommon och ta med till morgonkaffet - snart är det dags
.
Med lite tur kan vi få några över till lite goda kakor och kryddstark chutney.
.
Bladen på pepparfrukterna har sett sina bästa dagar - men då kommer det bästa - frukterna mognar av och uppnår full styrka. Får jag presentera Frigitello - smakar ungefär som snackpaprika men med lite sting, perfekt att ha i sallad eller på macka.
.
Vi äter så mycket vi hinner med och ännu har inte de hetaste mognad - men det ska bli spännande att smaka dem. Får jag istället presentera Starflame - söt och lite lagom het, perfekt i kall salsa tillsammans med söta tomater, rödlök och vitlök.
.
Sist och störst, snackpaprika, men väldigt stora - bra mycket större än de i affären, för att inte tala om sötman. Rena godiset!!
.
Ha en alldeles underbar onsdagskväll. Tjingeling

2 kommentarer:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Jisses en sån massa gott, det är härligt att bara kunna plocka när man blir sugen....

Ha det gott
Kram Anna

Elle sa...

Var det där en krokus...eller??
Hos mig börjar pärlhyacinterna växa i rabatten! *fniss*

Vad gott med nyplockade plommon. Jag kan riktigt känna doften av dem. Vad sugen jag blev nu...undrar om nån granne har ett träd? Kanske ska ut mitt i natten och palla plommon?
Sov gott!
Kram Elle