lördag 9 juli 2022

Med rotborste, linoljesåpa och målarpensel


Eftersom vi har tidig semester och blir hemma större delen av sommaren bestämde vi oss för att fräscha upp altanen, som såg ganska sorglig ut med algpåväxt och flagad färg.

Plank och stolpar är idogt skurade med rotborste och linoljesåpa (takkonstruktionen tar vi i höst, när vi plockat undan allt).
Överliggaren till planket är skrapad, slipad, grundmålad och toppmålad.

Altanen har trappor från två håll, vid vardera trappa brukar jag alltid ställa de stora hibiskusarna. På trappan som är ut mot gatan brukar jag ställa blomkrukor, helt enkelt för att hindra lite insyn (och katter).


I år är här en salig blandning, i alla färger. Bladpelargoner, doftpelargoner, tomater, den lilla hibiskusen och vanliga zonalpelargoner. Det är dock inte mycket som blommar just nu, mer än amplar och en ensam 'Apple Blossom' pelargon. Kompostnätet i bakgrunden är för att hindra katterna från att gå upp.


Jag tyckte att det såg lite tomt ut när planket blev av med sina alger ;-) Jag övertalade helt enkelt maken att det var dags att återintroducera blomlådor för att få lite färg.


I den mittersta lådan sitter två vita hängpelargoner, två blå lobelia och i mitten en kruk-/kaskadtomat 'Fuzzy Wuzzy'.


Den mittersta lådan flankeras av två spegelvända lådor som vardera innehåller en röd hängpelargon, en euphorbia, två blå lobelia och även här i mitten kruk-/kaskadtomaten 'Fuzzy Wuzzy'. Den röda pelargonen möter upp de röda blommorna på de stora hibiskusarna.
Nu håller jag tummarna för att vädret är snällt, så att lådorna fylls ut rätt snabbt.


På trappan till trädgården har jag än så länge bara ställt två kruk-/kaskadtomater, också här sorten 'Fuzzy Wuzzy'.
I takkonstruktionen hänger en rosa kaskadpelargon.


Vad jag har hängt i takkonstruktionen uppe på altanen har jag ju visat tidigare, det är en hängbegonia (med blommor i samma färg som den lilla hibiskusen), en röd kaskadpelargon och två amplar med kruktomater av sorten 'Wilma'.


På golvet står två mörka palettblad, ett litet skott från vår stora nerium och ett handfat fyllt med tagetes ('Strawberry Blonde'). I bakgrunden syns med kruktomater av sorten 'Nebolshoy Limon'.

Lördag och eftersom vädret fortfarande är lite halvkul får det bli lite oräsrensning och bakning tror jag.

Ha en fortsatt fin helg <3

Inga kommentarer: