tisdag 5 juli 2022

Dripp, dropp, gurka


Gurkorna växer så växthuset börjar likna en djungel.


I dag skördade vi faktiskt den första gurkan och det verkar vara hur många gurkor som helst på gång.


För att säkerställa att plantorna i växthuset får tillräckligt med vatten även de varmaste dagarna, letade jag upp den gamla Hydromaten vi hade i det gamla växthuset.


Vår Hydromat börjar närma sig femton-tjugo år, men de ser nästan likadana ut idag.
De bygger på att vatten droppar ut med hjälp av tyngdlagen.
Vill man, kan man även dosera ut en svag näringslösning. Dit har jag inte kommit ännu, eftersom jag startade upp den idag och det tar några dagar innan den stabiliserar sig.


Jag fyller Hydromaten från vattenutkastaren (egen brunn) med hjälp av en droppkran.



I samma takt som droppkranen fyller kärlet, droppar det ut i krukorna. Jag varierar antalet dropprör i de olika typerna av krukor. Helt enkelt för att jag odlar gurkor och tomater i växthuset som inte vill ha samma vattenmängd.

Alla tomater utanför växthuset vattnat jag fortfarande med kanna, här tror jag inte jag kopplar in någon vattenautomatik i år. Jag har spridit ut mina krukor för mycket för att det ska vara realistiskt att dra slangarna :o


Ett tips är att passa på att göra pickles nu när de svenska grönsakerna är som finast :-)
Första burken klar, men det lär bli fler med tiden :-)

Tisdag och det målas, vattnas och monteras droppbevattning.

Ha en underbar fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: