torsdag 20 maj 2010

Vad du inte vet......

..... får du ta redan på!
Jag visste inte mycket om "design-prinsen" Sigvard Bernadotte, men i dag har jag lärt mig mer.
.
Alla vet ju att han har designat Margaretheskålarna, färgklickarna som fanns i varenda hem på 60-70 talet och som idag är super-inne. Vem har inte öppnat ett konservburk med Röda Clara.
Men han är ju faktiskt Sveriges mest kända formgivare, han formgav åt Georg Jensen, Nilsjohan, ASEA, Bang & Olufsen, listan kan göras nästan hur lång som helst.
.
Var kommer denna nyvunna kunskap från? Min arbetsgivare har ett industrimuseum där glimtar från företagets över 100-åriga historia är fångat, bl.a. en produkt designad av just Sigvard Bernadotte. För att fira att det är 100 år sedan han föddes har vi fårr låna en samling föremål som under en tid finns utställda i museumet. Jag hoppas kunna gå dit igen och ta lite bilder med min kamera (bilden i inlägget är taget med mobilen).
.
Ha en riktigt bra torsdagskväll. Tingeling

1 kommentar:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Hans historia är både lång och gud så mycket fina och praktiska prylar han har gjort. Själv ägde jag en Clara för många år sedan som en gång åkte med till loppis, just då visste jag inte vem som gjort den.

Ha det gott
Kram Anna