måndag 3 maj 2010

Jag tänkte.........

......... visa er Sveriges godaste choklad! Från Malmö Chokladfabrik, direktimporterad.....
.
Jag tänkte också, eller trodde, eller......
.
Extrema närbilder i all ära. Idag blir det bilder mer av översiktstypen.
.
Ja, bortsett från libbstickan då...... Om man tycker om att sitta och titta när en växt ränner iväg. Då är libbstickan helt rätt växt att sätta sig och glo på ;) Jag vet ingen annan växt, möjligen humle då, som växer så in i.....snabbt. Jag köpte en 10 cm kruka, första året täckte den väl in 1 kvadratmeter och två meter på höjden. Dessutom fröar den av sig ordentligt. Men den är himla god i grytor, soppor, ja allt om behöver lite buljongsmak (på tyska kallas den ibland Maggi kraut).
.
Ena hälften av trädgårdslandet, i raderna är det sparris, utom den längst till höger, där är det potatis. En tvärgående rad, närmast det skitsnygga hönsnätet, är det också potatis. I lådan är det jordgubbsplantor, som snart ska täckas med väv för att driva på dem lite.
.
I den andra hälften av trädgårdslandet är det, förvånande nog, sparris. Det gröna mellan sparrisraderna är vitlök. På tvären sitter det potatis.
Träden är mina älskade vinbärsträd.
I de blå tornen brukar jag ha sockerärtor och haricot vertes.
Det helrisiga i bakgrunden är jordärtsskockor, blasten från förra året brukar vi låta vara kvar över vintern, de är lättare att hitta då ;)
.
Runt hela trädgårdslander sitter det HÖNSNÄT, men det håller ändå inte kaninerna ute. Nu får det bli annat av! Det ska bli en trä-kant runt, så att vi kan fästa stolpar och spaljeer, med ett högre nät på insidan. Då jä...a får de ta sats och hoppa högt!
.
Ha en himla bra måndagskväll. Tjingeling

1 kommentar:

Emmas utsikt sa...

Oj vilket land! Du måste visa bilder längre fram också. :)

Kom ihåg att kaninerna kan gräva sig under plank också, hihi. I stan slipper vi både rådjur, sork, kaniner och vildsvin. Men sniglar kommer lite varstans. :(

Ha en fin vecka!
Emma