lördag 15 maj 2010

Degen sjunger........

..... eller är det ren poesi?
.
Jag blir lika fascinerad varje gång jag startar en deg, jag gör det några gånger i veckan. Men det är likadant varje gång. Hur kan det finnas så mycket jäskraft i lite surdeg?
.
Här är det deg till majsbrödet som letar sig ut ur sin bunke. Jag använde mig av Leilas recept bortsett från att jag satte till 400 gram Levain istället för 2 dl ljus surdeg och jag mixade ine majsen.
.
Jag bytte även ut bakformarna mot mina jäskorgar, brödet klappade jag med polenta innan jag la ner dem i korgarna.
.
Jag hade 275 grader i ugnen när jag stjälpte upp dem på bakstenen, slängde in 1 kopp vatten i botten på ugnen och sänkte till 200 grader.
.
Gräddade till brödet hade en innertemperatur på 98 grader.
.
Vi kunde inte låta bli att skåra brödet i går till middagen. Brödet blev helt super, saftigt och samtidigt fluffigt. Saftigt av majsen och fluffigt av levaindegen.
.
I dag är det trädgårdsarbete som gäller. Lite flyttningar av växter, utflyttning från växthuset och sen städa ur växthuset för inflyttning av tomater och chili.
.
Ha en riktigt bra lördag. Tjingeling

1 kommentar:

Jeanette sa...

Imponerad............