tisdag 11 maj 2010

Ätbara primörer........

....... älskade sparris! Äntligen börjar ni titta upp ur jorden, ni är sena men ack så välkomna.
Ungefär 50 plantor har vi av tre olika sorter. Några rader är helt nysatta och kommer inte att skördas på två år, utan de ska bara få gödsel och bli ompysslade.
.
Citronmeliss är gott till det mesta, allt från te, kakor till sås och marinader. De kommer i mängder, sprider sig överallt tom i asfalten ;)
.
Fransk vitlök, inhandlad på Öland och planterad i höstas. Det är riktigt bra fart på dem och vackra är de där de står som ljus i landet mellan sparrisraderna.
.
Den röda zellernöten, blir väl inga nötter i år då. Men vackert bladutspring är det!
.
Vackra blad är det även på rödbladig fläder 'Black Beauty', rosa fläderblommor. Saften blir precis lika god som på vanliga fläderblommor, men roligare färg. Den blir rosa ;)
.
Kan inte låta bli, önskar bara att de var fler. Jag satte 10 st för flera år sedan och det är vad det fortfarande är. Hur gör man för att få fler? Jag ska i alla fall sätta fler lökar i höst, så det så !!
.
Slut krupet för idag. Massverkan! Första året var det en blomma på den, nu fem år senare går de inte att räkna längre. Varje år kan jag dessutom flytta ut fröplantor, experimenterar med att sätta dem lite här och var. Avkommorna får olika färger vilket är ganska kul. Alla de som blir rent vita ska snart flyttas ihop på ett ställe - där mina nya rosor sitter.
.
Det var dagens trädgårdsvandring, nu blir det inte mer för idag. Ha en bra tisdagskväll, i morgon är det fredag för mig. Tjingeling

1 kommentar:

Nytt och Slitet/Louise sa...

Hejsan och grattis till sparrisen,det är ju så gott med kokt sparris och smör,mums!!
Vilken intressant nöt, den har jag faktiskt aldrig sett, en dum fråga kanske men går den att äta?

Kram/ Marie-L