lördag 29 maj 2010

Orkidé-orgie på Alvaret..............

........ vilken dag! Södra Öland och Alvaret - fullt av orkidéer och andra vilda blomster.
.
Blått, lila, rött, vitt, gult......
.

.... hela regnbågen fanns representerad.
.
Kaffekorgen fanns givetvis med, sötsakerna köpte vi i Färjestaden. Pausen i allt krypande tog vi i Resmo vid de berömda kvarnarna.
.
Allt var inte stort och okidéer, fick ibland byta ut krypandet mot ålande för att se det minsta.
.
En del av växterna påminde mer om sena våreldar i allt det torra gräset.
.
En del av orkidéerna sken i kapp med självaste solen.
.
Visserligen blåste det halv storm, man fick verkligen hålla i hatten (om man hade nån). Tur att den vindtäta tröjan var med men en mössa hade inte varit helt fel!
.
Jag önskar att jag hade haft koll på de underbara orkidéerna vi mer eller mindre trampade runt i. Tyvärr är jag riktigt dålig på vår vilda fauna, får nog önska mig en flora ;)
.
Jag kan bara säga att jag önskar att jag hade dem på närmare håll.
.
När vi lämnade Öland stannade vi i Kalmar för en del shopping, bilen var full när vi åter vände bilen mot Vissefjärda igen.
.
Vi hade en helt fantastisk dag på Öland, min käre make och jag. Väl hemma blev det kyckling på grillen med klyftpotatis, grillsås och ett glas rött.
.
Hoppas att ni haft en lika bra lördag. Tjingeling

Inga kommentarer: