söndag 12 september 2010

JAS - mer än bara .........

..... ett flygande föremål. Det är också den perfekta tiden för beskärning av fruktträden. Min man har ingen arbigga att tukta - så han tuktar äpplen istället.
.
Det ger resultat! Äpplena blir visserligen färre, men det blir storlek på dem. Här är det Gravensteiner som solar sig, nu när grenarna har lite mindre löv.
.
Amiralfjärilen är en välkommen besökare i höstträdgården, de älskar frukten lika mycket som vi.
.
Plommon- och äppelchutney, helt klart den godaste jag gjort på länge. Smaksatt med vitlök, ingefära, chili, både senapspulver och senapsfrön.
.
Vad är en söndag utan fika? Äppelkaka fick det bli. Mumsigt värre.
.
Den här helgen har vi tänt ljus för de som inte finns med oss längre och vi låter det brinna veckan ut.
.
Ha en alldeles fantastisk avslutning på denna underbara helg. Tjingeling

2 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Vilken härlig dag och vad jag blir sugen... jag skulle ju ha bakat idag.. men men tiden bara springer iväg.
Ha det gott
Annika

Elle sa...

Vad fina äpplen, det blir nog en hel del äppelkakor framöver antar jag!
Vilken fin bild på fjärilen!!!

Att tända ett ljus för de som inte finns är fint. Även jag har ibland tänt ett ljus för någon långt borta.

Ha en skön start på veckan!
Kram Elle