fredag 19 april 2024

Fullt i glashuset


Oj, oj, oj, det ständiga aprilvädret och chock-kalla vädret gör att det börjar bli knökfullt i växthuset. 
Inte för att jag brukar flytta ut tomater och sommarblommor. Men jag brukar i alla fall kunna flytta de de stora medelhavsväxterna till altanen med fiberduk. Men se det vågar jag inte. 14-dagars prognosen säger fortfarande att vi har flera minusgrader nattetid framöver.

Istället får jag plocka fram stegen och höja belysningen och börja plocka bubbelplasten även i de höga sektionerna.


Tomaterna blommar ju och börjar dessutom visa de första fruktämnena. Andra plantor växer på och skulle väl egentligen behöva större krukor, men då får de inte plats :o
Potatisen har fina, feta groddar, men det är för kallt att sätta ut dem.


Gladiolus och doftliljor börjar få höjd. Den röda kamelian bildar ännu fler blomknoppar, men ännu har ingen blomma visat sig.


Det är dags att klippa ner de gamla stammarna på physalisen och låta årstillväxten ta plats, fylla på med lite ny jord och näring.


Här står de härdigaste tomaterna och trängs, den ena lådan är "frilandstomat" och den andra svarta plommontomater. 
Busk och slingerkrasse växer på i sitt lilla, lilla pluggbrätte.

Jag förstår dock inte var jag ska sätta dahliorna eller pelargonerna heller för den delen. Får kanske ta till drastiska metoder och sätta dem ute direkt och täcka över dem ordentligt :o

Fredag och vi har haft alla aprilväder på repeat samtidigt som det bara är ett par grader ovanför plusstrecket. Hua.

Ha en fin avslutning på veckan <3

Inga kommentarer: