fredag 26 april 2024

Vårtecken från sydöstra Småland


När jag tittade på sociala medier i morse blev jag väldigt tacksam för att jag valt att bosätta mig i den lite sydligare delen av landet och dessutom nära lite större vattensystem :-)
Frost javisst, men där stoppar det (i alla fall för nu).

Lite raskt över till vårteckenen som trädgården, trots allt, orkar uppvisa. Grönt gräs och stundande gräsklippning i helgen. I alla fall de delar som inte har blommor, dvs väldigt liten andel ;-)


Rabatterna framför växthuset är lite spännande ;-)
Nyplanterade eller gamla tulpaner?
Stämmer inte med några bilder jag har på lökförpackningarna i alla fall. Detta skulle vara 10 st 'Silk Road' ur Blomsterlandets "Exklusiva" serie, men vad det är har jag ingen aning om. Dessutom satte jag även 15 st botaniska Tulipa 'Clusiana' + 5 st vita balkansippor som lyser med sin frånvaro. Även de från Blomsterlandet.


Irabatten mitt emot tittar Kungsängsliljorna upp, men bara på ett enda ställe. Har nog satt hundratals i trädgården genom åren, men de verkar inte trivas, eller så blir de uppätna. Men jag är tacksam för de få som visar sig, de är så himla vackra :-)


De här tulpanerna tror jag att jag satte för fem år sen :o Första gången de blommar och jag tror att det är 'Polychroma' men det får visa sig när blomman slår ut.


Jag tror att det här är botaniska tulpanen 'Tarda', de växer verkligen klustervis efter några år. Får nog dela dem till hösten.


Om vi fortsätter till tomtens södra gräns och avenbokshäcken <3 Finns det någon härligare än de ljust, ljust gröna bladknopparna på avenbok. Skulle väl vara löven då!


I norr hittar vi persikoträdet 'Riga', full av knopp och vi håller koll på den dagligen. Beredda med penslar och fiberduk :-)


Ett av de allra tristaste vårtecknen, magnoliorna. Snyft!


Avslutar med rabatten som inte finns, eller den vi grävde upp i höstas eller snarare trodde att vi grävde upp. Vi får en ny chans efter blomningen :-)

Fredag och vi har inga riktiga vårtemperaturer, men vårtecken ändå.

Ha en fin avslutning på fredagen och en bra start på helgen <3


 

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Härliga och blommiga vårtecken!
Kram från Titti