måndag 29 april 2024

Äntligen utomhusliv


Äntligen!
Äntligen bjöd vädrets makter på en helg som inbjöd till utomhusliv, både i trädgården och på golfbanan.

Känner ni igen Mumindalens svarta troll Stinky (fast grön då)? 
En del kallar murgröna vacker eller rent av trollsk. Jag kallar den helt enkelt invasiv! Så här såg det ut i mitten på mars, innan jag gick bananas.


Halva muren och en stolpe är numera synlig och snart är, för hoppnings vis, murgrönan ett minne blott. Vissa stammar är lika kraftiga som mina underarmar :o Med andra ord är fajten ganska tuff!
Vad som ska ske här vid muren i framtiden håller jag på ett tag till ;-)


I helgen fick även några växter flytta från växthusets värme till ett mellanrike på altanen. Relativt solskyddade av markisväven som syddes upp förra året


Jag hoppas att även sichuanpepparns skira blad klarar blåst och sol lika bra som rosmarinbuskarna.


Några av blomplantorna har också fått flytta ut, men här är mellanstationen en planteringslåda med genomskinligt tak.


De första luktärtsplantorna har flyttat ut. De senast sådda också i planteringslåda med huv, de äldsta i planteringslåda utan huv respektive kruka :o


Jag satte helt sonika ut några av dem i kruka, det får bära eller brista. Det brukar fungera då de är relativt frosttåliga.

Måndag och den här veckan går vi från april till maj.
Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: