måndag 29 juli 2024

Öland levererar


Öland i värsta turistsäsong är egentligen ingen hit, men det gäller att välja ställe och tid med noggrannhet ;-)
Det är egentligen synd att den stora anstormningen av turister ska hålla en borta från att njuta av allt det vackra Öland har att erbjuda. Men vi hade ärenden som skulle klaras av och vi kom utan badkläder.


Alltså, cikorian! Så vacker i vägrenen.


Tillsammans med vallmo i utkanten av ett sädesfält blir det helt magiskt.



Vi var till Thurgårdens Handelsträdgård, en riktigt pärla måste jag säga. Är man ute efter större träd och buskar, eller ovanliga växter är det hit man ska.


Sällskap får man också medan man letar växtmaterial :-)



Eftersom vi hade köpt fika hos Fredrik's i Färjestaden stannade vi till i Blåsås (Eriksöre rastplats). Det är alltid lite mindre folk här än i Resmo, tror att det är lätt att missa avfarten helt enkelt. Bra för oss!


Bulle är aldrig fel, inte heller deras toscakaka :-)

Vår ärende då?
Hämta västeråsgurka, eftersom jag gett upp gurkorna för i år. Sniglarna har varit alldeles för glupska och jag orkar inte med en tredje omgång.


Vi la in ättiksgurka, vår vanliga variant och ....




Jag ska erkänna att vi inte åkte tomhänta från handelsträdgården heller, utöver fyra stor säckar jord fick även 3 stycken spetsmössa och ett citrongräs följa med hem. Citrongräset för växthuset och spetsmössan för min skuggplantering.

Måndag, ny vecka och nya utmaningar. Måtte vi bli klara med fönstret den här veckan :-)

Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: