torsdag 18 juli 2024

Snart, snart ätklara fikon


Nu ligger ostarna bara och väntar i kylen, väntar på de första mogna fikonen. De är inte långt borta nu :-)

Nu ska erkännas att fikonen sitter på det trädet som övervintrat i växthuset, de på friland är mer som stora ärtor ;-)


Kommer ni ihåg det HÄR inlägget? om den snyggaste sockerärten, 'Carouby De Maussane'.


Jag har plockat i ett par veckor nu, men glömt att jag lovade återkomma. De är inte så stora som 'Lokförare Bergfeldts Jätteärt' men hyfsat stor, god och söt.


Som vanligt i juli stjälper ärttornet av dessa jä..a kastvindar. Har gjort mitt bästa för att stabilisera det lutande tornet i V-fjärda.

Måste erkänna att jag fick ett riktigt bryt igår, på det "underbara semestervädret" 147 millimeter sen midsommardagen :o (eftersom mitt huvud är känsligt mot väder- och tryckväxlingar ger varannandagsväder mig huvudvärk och migrän). Återstår att se hur de sista skälvande dagarna blir innan återgång till kontorsliv på måndag.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Fikon och ost! Bästa!
Kram från Titti