måndag 1 juli 2024

I glashuset


Så fort man öppnar dörren mellan tvättstugan och växthuset möts man av, något trötta, vintertomat- och gurkplantor. 
Helt ärligt har det varit jättesvårt att hålla jämna steg med både temperatur och bevattning.


Dessutom verkar sniglarna ha hittat in i växthuset och festat loss på gurka. Men snart har gurkplantorna gett sitt och får väl kastas ut.
Har fått tips om koppartejp nedanför dörren till växthuset, får väl testa det.


Trots att vintertomaterna har gula blad, mognar de kvist efter kvist.


I den övre delen av växthuset står endast en låda med tomater kvar tillsammans med physalisen från förra året och en låda med nyplanterade babyvattenmelonplantor.


Plommontomaterna mognar, nu utan pistillröta? Varför vet jag inte.


Fina är de och söta :-)


Babymelonplantorna har fått sällskap av nysådd koriander, nu håller jag tummarna för att både melon och koriander växer på.


Jag har inte bytt ut physalisplantorna ännu, men jag har några sticklingar med rötter i köket. Bara att ta tag i det med andra ord.


Min passionsblomma har kämpat sig genom två vintrar och blommade i våras, tyckte att den förtjänat lite ny jord och en ny kruka ;-)
Bredvid står en liten fröplanta röd hassel, enda sättet att fåglar/möss inte snor nöten i krukan är att låsa in den i växthuset.

Ha en fortsatt fin vecka <3





 

Inga kommentarer: