söndag 21 juli 2024

Solrabatten som blev skuggrabatt


"Ni är modiga som sätter ett valnötsträd i er zon, om.... om det tar sig kommer det inte att bli speciellt stort"

Vi vet ju hur det gick med det, valnötsträdet mår väldigt gott och är väldigt stort, jag skulle vilja påstå att det är normalstort för sin ålder.
Solrabatten blev alltså delvis en skuggrabatt! Det betyder också att en del perenner jag valt är på helt fel plats, och behöver flyttas. Tur då att andra perenner också hamnat på fel plats och kan helt enkelt byta plats med varandra. Flyttrockaden ska påbörjas i höst och får fortsätt sedan under våren.

Tanken är att rabatten ska bli så full av perenner att inget ogräs får plats och att alla bladen från vårens lökblomning döljs.


I den delen som fortfarande får tillräckligt med sol sitter rosa solhatt :-o som blev orangea tillsammans med rosa sommarflox (japp den skulle vara rosa).
De sitter tillsammans med dvärghöstaster i en rosa-lila färg, men den kommer senare (jag hoppas att jag slipper fler överraskningar).


Avslutar med trädgårdens finaste (tror jag) krasse, en av de däringa dyra sorterna som gav en planta på en påse.

Söndag, semestern är slut och i morgon är det kontor som gäller.

Ha en fin avslutning på helgen och en bra start på den nya veckan <3 

 

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Tänk hur det kan bli. Gillar den fina krassen. Du får spara frön till nästa år. Kraaam Pia