onsdag 17 juli 2024

Medan färgen härdar


Fönsterrenoveringen på balkongen går sin gilla gång med några smärre förseningar, men inget som inte går att ta igen. 


Mellan fönstren är det både slipat, grundat och målat med två lager färg. Nu ska det bara härda ett par dagar innan jag kan ge mig i kast med utsidan av fönstret.


Under tiden passar jag på att inspektera snigelangrepp, plocka bort visset och allmänt njuta av blomningen i bersån, som äntligen börjar komma igång.


Tagetes, rosenskära, kasse och en del dahlior är de som blommar än så länge.


Utöver mina egensådda mörkbladiga 'Bishops Children' kan jag konstatera att de flesta dahliaknölar som överlevt är av den riktigt mörka 'Chat Noir' har hittat några få av sorterna 'Natal' och 'Eveline'.


Nu inväntar jag med spänning praktvädden som ännu inte visat färg.


Även krukorna som står vid kökstrappan börjar visa färg, trots att de står i rent norrläge. I de stora krukorna är det ungefär samma sammansättning som i bersån, med andra ord helt okoordinerade färger ;-)

Eftersom vi har ett helt nymålat trappräcke <3, tänker jag skura trappan idag, om vädrets makter tillåter.
Vilken skillnad det är när proffs målar och en amatör! Svärsonen gjorde räcket 100% klart på en halv dag, ett jobb som skulle tagit mig ett par veckor :o

Onsdag och skurborsten väntar :-)
Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: