fredag 5 juli 2024

Hoppsan, ny plan (igen)


Som det kan bli, när det ena för med sig det andra och det tredje :o

Jag skulle "bara" rensa fram köksträdgården under allt ogräs. När det var klart insåg jag att jorden faktiskt var helt ok, med lite jordförbättring skulle den kunna vara mer än ok.
Jag skred till verket och började flytta ihop sparrisen i nya, snygga rader. Lite mer i solen och en bit från stammen på valnötsträdet. Kupade upp raderna och till grannarnas "glädje", fick de även pelleterad hönsgödning innan jag vattnade :o


Med andra ord, jag har alltså skrotat planen med nya odlingslådor. 
Jag gjorde lite enkel matte, ett överslag på vad det skulle kosta och kan konstatera att det inte är värt det. De pengarna lägger jag hellre på växter.

Men......

....pallkragarna inne i köksträdgården ska bort! 

Vi ska odla direkt i jorden, vi har gjort det förut och vi ska göra det igen. Vi hade ju en gång i tiden närmare 200 kvm köksträdgård :o jämfört med de 36 vi har nu.

De pallkragar som fortfarande duger för odling flyttar vi in under valnötsträdet för vinterodling. Det är nämligen för mörkt för odling när trädet fått sina löv, men det går ändå att få ut två skördar innan mörkret lägger sig. 


Där pallkragarna står nu blir det istället tre till fyra högbäddar i 90 graders vinkel mot hur pallkragarna står.

Nu när planen finns känns det inte så tungt att invänta hösten, det är då det sker.

Nä nu tar vi väl fredag!
Ha en fin avslutning på fredagen och en härlig start på helgen<3

Inga kommentarer: