fredag 20 mars 2015

Jag hade en gång en dröm ......


 ...... en dröm om hus och trädgård. Jag kan bara konstatera att jag lever i den, i min dröm :)
Jaaa, jag vet! Bortskämd är bara förnamnet!
Men jag trivs så förbaskat bra i vår gemensamma dröm, makens och min.


Vi har lagt oerhört mycket osynligt arbete på vår trädgård, som var sönderplåttrad med "mormorsrabatter" över allt plus två GIGANTISKA potatisåkrar.

Numera är trädgården mer lättskött och kommer att bli än mer lättskött inom några år. Det handlar mera om att få ihop helheten, få ihop huset med trädgården - en svart tråd liksom.


För det är det svarta det handlar om, det svarta planket vid vår uteplats kom på plats förra året. Uteplatsen som vindskyddas av planket och solskyddas av valnötsträdet och ett parasoll.
Medelhavsväxterna kommer på plats när värmen kommer, de flyttar ju runt i sina krukor.


I år ska det det påbörjas en uppsnyggning mellan planket och parkeringsytan. Markrännor ska grävas ner. En välkomnande rabatt ska till.


En yta för fordonen måste till. Men vi kommer INTE att bli klara i år eller nästa år, men vi kommer en liten bit varje år.
Sedan bilden togs har de två stora körsbärsträden tagits bort. De stod alldeles för nära huset och svepte både tak och fasad med sina grenar.


Men jag har en dröm, en dröm som fortfarande bara är på drömstadiet. 
Altanen på södersidan, som fyllt sin funktion i många år, måste bytas ut mot något som passar huset bättre. Något svart, något större, både öppen och inglasad (jag ni läste rätt - pensionärskuvös).

Vi tar första stapplande steget i vår, altandörr och fönster ska bytas ut mot ett glasparti. Därefter kan det vara lagom att sätta sig med skissblocket och räknaren :-)) 

Nu är jag sugen på att kolla in fler fantastiska trädgårdsdrömmar i Blooming Friday, HÄR.

Ha en underbar fredag. Tjingeling ♥ ♥

17 kommentarer:

Maribel sa...

Visst är det härligt att drömma om något som man kan förverkliga, och göra tillsammans. Lycka till med projektet, och ha en skön helg!

Anette i Torsåker sa...

Det är skönt med pensionärskuvös. Glasverandan får duga för oss, än så länge.
Lätt att följa dina tankar via ord och bild. Tack!
/Anette

Lotta sa...

Jag blir så glad när nån (mer än jag) vågar säga att man är lycklig och bortskämd för det är verkligen ett priviligerium att få bo och leva där man trivs och jag tycker att var dag man jobbar i trädgården är som en dröm...en ann dröm! Glad vår! /Lotta

Villa Ryttarängen sa...

Vilken fin berättelse och sanndröm. Kraaaam Pia

Mias Trädgård sa...

Härligt drömscenario ni har och ännu finare lär det nog bli när ni fullföljer era härliga projekt! Ha en fin helg! :) Mia

Anjas Hill sa...

Låter väldigt klokt att skynda långsamt. Man hinner både att njuta av sommaren och ändå hinna en bit med arbete som ska göras.

/Anja

Rost och rädisor sa...

Skönt att höra att någon är nöjd på det stora hela och ni bor ju så bra.
Allt gott
Anette

HWIT BLOGG sa...

Åhh så glad jag är för din skull...tänk att en dröm kan bli sann! Ett vackert hus och en skön trädgård, vad mer att önska?
Jag har kämpat med min trädgård, den har gått från en bedrövelse till en ganska så lummig sak!
Ha en skön helg, ta hand om dig!
Kram Titti

Marit sa...

Så fint dere har det! Godt at noen drømmer går i oppfyllelse :)

God helg!

Meta sa...

Nog har ni lite att gör allt framöver roligt görande. Det kommer säkert att bli suveränt. Kommer kanske och inspekterar någon gång
Ha en fin lördag
kram Meta

Eva sa...

Vad härligt att du känner så! Och vad roligt att ta bit för bit och få det som man vill i trädgården. Ert hus är också väldigt vackert, tycker jag.
Kram Eva

Piasofia sa...

Härligt att leva i sin dröm! Ja, det där med helheten det tar ju sin tid. Samtidigt är det spännande att ha något på gång, att fortsätta drömma. Pensionärskuvös - ha, ha. Det har jag aldrig hört! Kul!
Må så gott!

Millas Trädgård sa...

Lycka till med alla drömmar och projekt! Låter spännande!
Trevlig helg
Milla

Carina sa...

Lycka till med drömmarna. Tyckte att er entré till huset var väldigt ren och smakfull. Ler lite när jag läser om körsbärsträden och tänker på när jag bodde i USA. Där sparade man på träd nära huset för att de ska skugga taket och hålla huset svalt när sommaren kommer.

Ha det gott! Carina

Sofie sa...

Det låter som om det kommer bli jättefint när det blir klart. Härligt att känna sig nöjd med det som är:) Ha det fint!
Varma hälsningar,
Sofie

Frida G Svensson sa...

jag hittade hit via better bloggers länklista! jag had en sådan längtan efter hus, men vi hittar aldrig the one. under tide fortsätter jag plöja igenom hemnet!
www.fridagsvensson.se

FREEDOMtravel sa...

Ser härligt och mysigt ut! Och självklart ska man jobba mot sina drömmar! Själva har vi ingen trädgård eftersom vi bor på husbåt ;) Hittade hit via Better bloggers länkfest.