tisdag 14 maj 2024

Föröka rosmarin och lavendel med sticklingar


Nu har både rosmarinbuskar, sichuanpepparträd och den gula kamelian fått flytta ut :-)
De har klarat sig fint i växthuset under vintern, men det blev lite väl tufft nu när solen värmde upp växthuset till långt över 25 grader.


En av rosmarinbuskarna hade blivit lite gänglig, så jag gick på den ordentligt med sekatören. Det mesta gick till torkning men några toppar satte jag i jord och håller tummarna för rötter :-)


När jag ändå hade sekatören i handen gick jag lös på lavendelbuskarna. Numera är de mer fristående buskar än en häck, därför tog jag sticklingar även här. Tanken är att vi på sikt ska ha en ny lavendelhäck längs hela kanten mot gräsmattan och det saknas lite drygt 2 meter.


Den befintliga häcken har "renoverats" med nya plantor som jag hoppas tar sig och att jag kan använda de sticklingar som rotar sig till resterande 2 meter.

Tisdag och det är golf som gäller som återhämtning :-)

Ha en finfortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: