tisdag 21 maj 2024

Dahliaberså - To Be


En månad, exakt, har gått sen jag satte dahliaknölarna direkt i bersån, utan någon förodling. 
Kan väl erkänna att resultatet är lite blandat. Längst ut i kanterna verkar knölarna inte vilja gro, heller inte längs in i bersån.


De flesta dahliorna kommer helt enligt plan. I helgen fyllde jag på med lite sommarblomsplantor (linnétagetes, rosenskära, praktvädd och buskkrasse). 
Det är nog tur att jag har fler praktvädd och rosenskära på gång. Men jag sådde även zinnia, lejongap och lövkoja som ser ut att komma fint i pluggboxarna. 
Vill det sig riktigt illa får jag väl direktså ringblommor och buskkrasse som sista utväg ;-).


Om jag inte missminner mig ska dahliorna ha blommor i nyanserna från rosa till purpur, de rödbladiga dahliorna drar från aprikos mot orangea. Sommarblommorna går i rosa-aprikosa toner förutom linnétagetes då. 


Jag ser nu att bilderna gör inte dahliorna riktig rättvisa. De rödbladiga går knappt att urskilja från jorden, men de finns där. Små, små bladknoppar.

Tisdag och det blir golfträning i kväll. Golfen går inte alls som jag vill, det blir till att ta tag i grunderna igen.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: