torsdag 2 maj 2024

Välja och prioritera


Sommarblommor är ändå relativt snabba upp. Lövkoja, Zinnia och Lejongap (från höger till vänster) en vecka efter sådd. Zinnia-plantorna är definitivt redo att flytta bort från värmemattan och lövkojaplantorna är snart redo. De ytte-pytte små lejongapen får nog stå kvar ett tag till.


Så snart det blir ledig plats på värmemattan är det dags för nästa sådd. Nu gäller det att välja rätt bland de fröerna som blivit prioriterade för året.


Jag kommer inte att få plats med all sallad jag vill odla, så det får bli att sålla riktigt hårt. De ska däremot inte stå på värmeplatta, snarare tvärt om :-)


Jag har kvar en sorts praktvädd som jag väldigt gärna vill prioritera. Sen är det ju de olika sorterna med grönkål, de tänker jag mig blanda med blommor för att förvilla sniglarna :o Jag vet att det fungerar med röd grönkål i alla fall.


Sen är det ju västeråsgurkorna, vit och grön. Majs? Tveksamt just nu.
Squsch? Absolut. Likväl som melon till växthuset.
Haricot vertes längs kastanjestaketet? Morötter och betor?

Jag får helt enkelt se vad som får plats i pallkragarna och vad som går att odla på friland.

Torsdag och jag tar en dag i taget, prioriterar återhämtning på mer än ett sätt.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

 

Inga kommentarer: