lördag 11 maj 2024

Damma av symaskinen och sömnadskunskaperna


Hur svårt kan det vara?
Äntligen fick jag tag i ett mönster till Madicken-förkläde. Barnbarnet Alice älskar klänningar, vad passar då bättre till midsommar än en Madickenklänning med förkläde?


Jag har tänkt att använda mig av min mors och min mormors gamla lakan och örngott.


Komplettera de söta volangärmarna med spets i livet kunde väl vara något? Allra helst när min mormor har virkat den.


Sen tänker jag mig den gula borden eller den här rosa som nederkant på själva förklädesklänningen. 

Klänningen i sig behöver nog inget symönster, den ska ändå bara användas under själva förklädet. Tror att jag har någon ljusblå-vitrandig gammal skjorta/blus som helt enkelt får sys om till en rak Madickenklänning.

Lördag och jag planerar att rita mönster, överföra till tyg och sedan bara klippa och sy :-)

Ha en fin fortsättning på helgen <3

Inga kommentarer: