torsdag 6 juli 2023

Odla tomater på olika sätt


Aldrig är människan nöjd!
Först är det torka, sen kommer regn och storm, det är inte lätt att klara några odlingar då. Men som sagt, jag är tacksam för att inte odlingarna är min levebröd. 

Tomaterna i sina amplar har levt några riktigt tuffa dagar. Man kan undra om de någonsin kommer snurra rätt igen?
Det är olika mängd tomater på de små kruktomaterna, men jag tror att de gula kommer att mogna först.


Även tomaterna i balkonglådorna har haft det riktigt tufft.
Ser att jag behöver ut och ansa lite vissna blad :o


I den här lådan fick jag byta ut två tomater och en krasse, därav den illröda :o


De här har inte haft det mindre tufft kan jag säga, just nu alldeles väldigt ledsna. 
Men jag lovar de är nyvattnade och jag tänker plocka ut en stor bricka från växthuset och ställa dem i så de inte torkar ut lika snabbt i blåsten. Helt kass jord vi fick tag i, ändå är det tomat/chilijord. Verkar snarare var mull-med-mull-jord. När den torkar ut är den svår att få att hålla vatten igen.


Alla dahlior blåste inte av, men många, en liten stackare har även gått i blom :-)
De som gick av förpassas till komposten, med lite tur kommer det nya skott på rötterna vad det lider.

Torsdag och snart har även den här veckan passerat. En vecka med alldeles för många timmar på jobbet, men det blir alltid så i semestertider, det är mycket som ska bli utrett och alldeles för få att reda ut.

Hur går det med min dator då?
Jaaa det kan man undra, Applesupporten verkar ha gett upp helt :o och återkommer inte längre!!
Det positiva är att datorn är helt virusfri, däremot planterades det in någon liten virusnotis/varning som är helt fake (men man ska inte klicka på den för det är en länk till ett förtag som säljer just virusprogram).
Jag har ett helt nytt operativsystem, som jag inte begriper mig på, mitt Canonprogram fungerar inte med operativsystemet pga att jag har för gammal kamera (utfasad av Canon). Nöden är uppfinningarnas moder och jag hittade ju till sist att AdobeBridge importerar från Canon i rätt format :-)

Snart kommer nog även lust att blogga tillbaka, jag älskar ju ändå att dela mina bilder tillsammans med lite text.

Ha en fin fortsättning på veckan <3



 

Inga kommentarer: