måndag 10 juli 2023

Pastatallrikar


Ni som hänger med mig, och har gjort ett tag, vet att jag har en stor svaghet. Porslin!
I helgen fick jag möblera om i köksskåpen igen, dricksglas fick respass till förmån för pastatallrikar. Jaaa, alltså, jag kallar dem för pastatallrikar, egentligen är det "vanliga djupa" tallrikar.

Ostindia är vårt varje-dags-proslin, jag fick de första när jag fyllde trettio och sedan har vi fyllt på varefter vi känt behov.
Men det är ganska beskrivande hur stor skillnad det är mellan äldre Ostindia och nyare.
Andra hyllan från höger, första stapeln efter äggkopparna är de äldre djupa tallrikarna som inte tillverkas längre och i den andra stapeln är de som jag kallar för pastatallrikar.
De små djupa tallrikarna använder vi som frukosttallrikar, men de är tyvärr desarmerade till antalet numera.
Nedre raden, första stapeln nyare mattallrikar, andra stapeln de äldre. Även här riktigt stor skillnad.


Oavsett vad man tycker om att Rörstrand flyttat sin tillverkning till Asien, älskar jag fortfarande deras mönster. Dock kan jag tycka att de blivit lite för tjocka, lite för klumpiga, men de tål mer och man behöver inte vara lika försiktig med dem i diskmaskinen.

Vän av ordning ser att det även står Swedish Grace i skåpet, det är helt riktigt, Winter serien är det. Vem behöver inte en julservis liksom :o

Måndag och det är lite svalare än i går (som toppade på 29 grader i skuggan). Nu inväntar regnet som ska komma igen. Det är allt bra grått åt sydväst! Hoppas bara att vi slipper åskan som ligger i fronten som är på väg.

Måndag och sonen och hans sambo får äntligen nycklarna till sin nya lägenhet <3 
Lååång väntan är det på nyproduktion :o

Ha en underbar fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: