måndag 8 mars 2021

Vårtecken, gofika och bladlöss


I går morse vaknade vi med ett lätt snötäcke, men bara efter någon timme var det borta igen. Phuii! 
Blev lite orolig där ett tag.

Ute i trädgården börjar även krokusarna titta upp, de här är väldigt små och kan ibland blomma trots att snön inte smält undan helt.


Mattorna med vintergäck blir bara större och större för varje år som går, ett rent av självlysande vårtecken.


Vilken enrom njutning det är att kunna sitta i växthuset på eftermiddagarna, när solen ligger på.
Det blir rena sommarvärmen under ett par timmar.

Trots att vi har automatiska öppnare på luckorna i taket, blir det väldigt varmt på eftermiddagarna. Tyvärr verkar det driva på ohyran och jag upptäckte till min fasa att det redan är gröna bladlöss på chiliplantorna. Jag googlade direkt och la sen en beställning på nyttodjur mot just bladlöss (det är en blandning av bladlusparasitsteklar och gallmyggor). Någon som har testat?


Sen måste jag ju bara dela med mig av vad vi roar oss med några timmar i veckan ;-)

Vi tränar golf i golfstudion hos vår golfpro med Trackman golfsimulator. Perfekt att kunna spela olika sorters golfbanor världen över eller bara slå och se både längd och riktning precis som på en driving range. Nyttig träning och ett bra sätt att komma igång lite innan utomhussäsongen drar igång :-)

Måndag, ny vecka och nya utmaningar.
Ha en riktigt härlig vecka <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Inte kul med ohyra . Hoppas du får ordning p det. Det ser kul ut det där med golfen. Kraaam Pia