lördag 10 september 2011

Fynd .....


...... besökte, för första gången på minst 10 år, Emmaboda marknad. Marknader är inte riktigt min grej, om det inte är jul-varianten då ;D


Men jag hade ett syfte, och det var att få tag i en ny svampkorg. Det lyckades jag med!! Men idag har jag fyllt den med äpplen som ska förädlas till något gott.


Plockade av lite chili, till förädling, kl 1 är det Habanero Mustard, kl 3 är det Habanero Orange, kl 7 är det Red Tip, kl 10 är det Hot Lemon och i mitten är det Monkey Face.


Jag hann med att testa sweet chili sås, som blev helt OK, om jag får säga det själv :p
6 st finhackade Red Tip, 5 st rivna vitlöksklyftor, 0,5 dl vatten, 1,5 dl socker och 4 msk vitvinsvinäger. Jag lät det sakta koka ihop till konsistens av, just sweet chili sås. Het och god!!


I kväll är det en alldeles fantastisk fullmån! Ha en härlig lördagskväll. Tjingeling

2 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Vad kul att göra sin egen sweet chilisås. Korgen är jättefin och med äpplen är den ännu vackrare :-))

Kram

Unknown sa...

Det var ingen dålig skörd av olika chilifrukter! Och vad läckert med hemgjord sås av dessa - ska prova detta, även om jag då måste köpa frukterna ;)) Kanske ska göra ett försök att odla egna nästa år...
Ha en härlig söndag!
Kram Allis