torsdag 21 mars 2024

Trädgårdsplanering


Jaha ja, jag tror det är dags att uppdatera våra planer för trädgården. Med livet ändras både behov och intressen :-)

För baksidan av vårt hus, det till höger i bilden, är egentligen planen rätt så ok. Jag vill få till lite avskärmning från grannen och så har vi tänkt få till lite yta för utomhusmatlagning. Grillning, rökning och kunna baka i vedeldad ugn. Blir troligtvis vid muren som löper längs med huset, svarta strecket längt upp. Vi hamnar nära växthuset, nära kryddgården och nära utgången från altanen.

Det jag behöver fundera igenom ordentlig är hur vi ska mjuka upp de 120 kvm asfalt som nu ligger på vår garageuppfart, nere i mitten av bilden.
Vi ska få till en insynsskyddad matplats på samma sida av huset, dvs vår norrsida, mellan äppelträden och huset. Lagom långt från husets skugga så att vi får morgon och eftermiddagssol, men skugga mitt på dagen.

På den södra sidan, överst i bilden, vill jag bara ha ett litet trädäck för att förstora vår ytte-pytte-lilla altan.


Plockade fram favoriterna bland trädgårdsböcker för att få inspiration.


Boken "Trädgårdsdesign" doftar nytryckt och landade i brevlådan igår. Jag har följt Karolina på "Länsmansgården" på IG sen jag skaffade det. Älskar hennes trädgård helt enkelt. 


Ska bli spännande att ta till mig lite av hennes skapelse och samtidigt kanske kunna anpassa några idéer till vår trädgård och våra förutsättningar.
Bortsett från att sträckglo på brittiska "Garden Rescue Team" får jag börja läsa lite helt enkelt. Sen blir det ritbordet igen :-)

Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: