fredag 22 mars 2024

I glashuset


Fredag igen och dags för ett nytt besök i glashuset :-)
För er alltså, inte för mig. Jag försöker tillbringa så mycket tid som möjligt här nere. Rena ljusterapin även om det är mulet.



Kruktomaterna knubbar på sig och har redan knoppar :o


I den övre delen tar fikonträdet verkligen för sig av utrymmet. Snart möts väl fikonlöv och physalislöv?


Chiliplantorna växer på, trots att de får sig en sprejdos av såpa två gånger i veckan. Jag hoppas att lössen snart ger upp :-)


Sichuanpepparn, som såg så torr och tråkig ut i januari, har fått ordentligt med nya blad.


Det är dessutom fullt av blomknoppar. Kanske, kanske blir vi självförsörjande på sichuanpeppar?


Alltså fikonlöven :o
Gigantiska, hur ska de överleva vår blåsiga sommar?


Snart är det dags att plocka av de physalisbär som jag lämnade när jag klippte ner den. Sen ska den få ny jord och massor av näring för att klara den nya säsongen. De är ju minst två-åriga, glöm inte det. Väldigt odlingsvärda om man har utrymmet. Plantor kostar i regel mindre än 1 ask physalis i butiken, man får många askar (typ hink per planta).


Sist ut i dagens bildbomb är de första luktärtsplantorna. Sår en ny omgång den här helgen och ytterligare en om två veckor. Vill ha lite längre blomning i år än jag brukar :-)

Fredag och trevligheter väntar runt hörnet.

Ha en fin helg <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Oj vad det växer i ert glashus. Här går det trögt med odlingen i år. Trevlig helg. Kraaam pia