lördag 9 mars 2024

Luktärt och andra finheter


Vecka 10 och det är traditionsenlig sådd av luktärtsfrön, passade på att så lite andra finheter när jag ändå skitade ner i köket.


 Sår luktärtsfrön i Rootmaster bottnad med blomjord och bara toppad med såjord. Jag har använt Rootmaster i flera år och tycker att det fungerar bra, plantorna kan utvecklas rätt så bra innan de planteras ut.

Övriga frön sådde jag i små pluggbrätten för att de ska rymmas på fönsterbänken i matrummet.


Jag hade ju inte tänkt köpa fler tomatfrön, men kunde inte låta bli när jag hittade busktomater 'Hundreds & Thousands'. 
Jag skulle ju absolut inte odla växthusgurka fler gånger, men kunde inte låta bli när jag hittade sorten 'Saladin F1' som ska vara mjöldagsresistent.
Jag älskade verkligen dahlian 'Bishops Children' förra året och har sått den igen tillsammans med Linnétagetes, Praktvädd och Rosenskära.


Luktärtsfröna är egen skörd, med andra ord ett lotteri i färger, utseende och doft.


Fullt igen i fönstret, precis som det ska vara den här tiden på året. 
Så snart plantorna får lite storlek får de flytta ner i glashuset och växa till sig i lite svalare temperatur.

Ha en fin fortsättning på helgen <3

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Ja har inte fått några frön i jord än! Men bra tips med tomater o gurka för det är ju ett måste :) Vi har en härlig tid framför oss nu...
Kram från Titti