söndag 17 mars 2024

Doftliljor och gladiolus


Förra odlingssäsongen hade jag doftliljor i kruka inne i växthuset, alltså doften.


Men...... i år ska de minsann få vara utomhus. Jag hade ingen aaaning om hur höga de blev.


Nu är lökarna från både doftliljorna och mina gladiolus återigen i jord. Så snart de grott ordentligt tänker jag minsann plantera dem, i antingen fler krukor, eller direkt i någon av mina rabatter. Jag tror att vårens/försommarens väder styr hur mycket sniglar det blir. Därefter bestämmer jag mig :-)


Plantorna till kruktomaterna blev lite gängliga under de stora tomatsorterna, de har även börjat sätta knopp. De fick helt enkelt en egen liten balja att husera i.
Tur att jag har flera baljor på lager! 
När man köper baljorna har de både genomskinlig huv och ben som enkelt går att sätta dit eller ta bort. De rymmer 50 liter jord och passar perfekt i mina galvade korgar som jag har utanför växthuset under växtsäsongen. Jag har ett lager, ca 10 cm, med stora lecakulor i botten, täcker med en markduk innan jag häller i jorden.
De baljorna jag använder utomhus har borrade hpl i botten, där benen sätts.


Nu får tomaterna bo i växthusets mörkaste hörn, men med belysning. Tomat- och chiliplantorna som står i drivhustunneln får klara sig med dagsljuset som är.
Kruktomaterna får flytta så snart värmen kommer för att stanna.


En av våra lokala plantskolor/tomat- och gurkväxthus gick i konkurs tidigt i vintras, men de har startat upp igen i liten skala. Vi körde dit en snabbis under förmiddagen och köpte lite blommor till våra utomhuskrukor.
De två aluminiumurnorna fick dubbla minipåskliljor, penséer och varsin liten planta av balkansippa.
De två stenurnorna som flankerar vinklarna i grusgångarna fick varsitt bo av murgröna och dubbla narcissor. Visar mer en annan gång, nu måste jag nämligen ut och täcka krukorna med växtduk. Det ska bli minusgrader i natt enligt prognosen.

Ha en fin avslutning på helgen och en bra start på den nya veckan <3

Inga kommentarer: