tisdag 1 augusti 2023

Hej regniga augusti


Augusti börjar med regn och även under valnötsträdet har det blivit blött. 
Köksträdgården har verkligen blivit ordentligt vattnad, men det är lite sent påkommet, kära vädergudar. Nu är det liksom lite sent att skörda sparris och ta igen torkan i juni.


Efter vitlöksskörden passade jag på att göda upp två av pallkragarna och nu är de även rejält vattnade.


Därför passade jag på att så, i den ena pallkragen fick det bli:
Pak Choi
Två sorters rädisor
Spenat och
Vintermorot


I den andra pallkragen har jag sått:
Ytterligare en sorts rädisa
Palmkål och
Dill

Efter sådd har jag täckt pallkragarna med fiberduk, så får vi helt enkelt hålla tummarna för sen skörd.

Vid de gula etiketterna sitter det pepparrot som inte kommit upp, misstänker för lite vatten eller satta åt fel håll.


Trädgården ser lite trist ut efter den tuffa torkan tidigare i somras, men en del verkar ta sig annat får vi klippa ur ordentligt. Rosorna ska få sig en rejäl omgång, dessutom måste vi även såga ur våra stora magnolior de har fått hela grenar intorkade :o
Luktärterna och ärttunnan har fått på tok för lite vatten och jag funderar på att ersätta luktärterna med någon annan klättrare. Ärttunnan, den skulle ju kunna få lite nya ärter eller bönor sådda? tänker jag.


I komposterna har gurkan börjat ta sig och har även levererat lite gurka. 
Två omgångar med snabbsaltad gurka har det blivit så här långt. Men det är gott om gurkämnen och stor förhoppning att det ska bli en rejäl skörd. Gurka älskar ju regn och väderprognosen visar ju en hel del regn de närmaste två veckorna.

Tisdag och en första höstsådd är gjord.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Här har det regnat typ hela juli. Ingen värme så det växer inte så jättebra i pallkragarna här. Men så är det, vädret rår man inte på. Härligt med egen inlagd gurka. Kraaam Pia