onsdag 30 augusti 2023

Föröka buskar med sticklingar och så träd


De stora hortensiabuskarna i dotterns lilla radhusträdgård <3
Jag läste någonstans att man kan testa att föröka dem med sticklingar. Sagt och gjort! Sticklingarna tog jag sist vi var där och satte dem i vatten, precis som jag brukar.


I andra änden av trädgården har de ett ljuvligt buskträd, kinesisk blomsterkornell.


Jag konstaterade att trädet fick små taggiga bär och de hade en kärna, likt körsbär.
Jag tog med mig några bär hem och skalade dem, nu tänker jag att jag planterar dem och ställer dem i växthuset ett tag och sedan ute under en del av den kalla perioden.


Jag tänker det går ju med valnötter, så varför inte med blomsterbärskornellen.
Även om de här kärnorna är något mindre än valnötter, så borde samma teknik fungera. Det är i alla fall värt att testa!


Hortensiasticklingarna har redan börjat få rötter, så de ska väl också planteras vad det lider. De får sedan övervintra i växthuset tänker jag, det är ju ändå frostfritt.

Onsdag och en golfrunda på nio hål är avklarad.

Onsdag och jag har planer för fler buskar och träd ;-)

Ha en härlig fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: