söndag 16 september 2018

Nöthelg


Vilken otrolig helg vi har haft :-)

Onda ryggar till trots, man hinner en hel del under en helg :o


Vi har ju sett att det var mycket valnötter i trädet och igår bestämde vi oss för att plocka ner dem. Jodå, jag vet, det ska ju egentligen ramla ner själv. Men det är någon snabb rackare som hinner före oss att ta de nedfallna nötterna. Därför valde vi att plocka ner dem :-)
Mellan skurarna plockade vi, jösses vad med valnötter det blev.


 Trots dubbla handskar, först latexhandskar och utanpå dem diskhandskar, är jag helt brun om händerna. Eftersom färgen inte går bort över huvud taget, googlade jag lite. Valnötsskal används i växtfärgning, till att färga läder och i BUS produkter. Inte konstigt att färgen sitter som attan. 
Men eftersom jag måste fortsätta skala nötter i evigheter lär jag väl vara brun om händerna ett tag, den slits väl bort med tiden kan jag tro. Färgen alltså ;-)


Maken konstaterade igår att promenad inte var det bästa vi kommit på, men det blev en kort promenad till Minneslunden. Ett ljus på mors födelsedag ❤️


I dag har vi haft ett fantastiskt väder, därför passade jag på att stå i köket och producera äppelmust :o Jodå, jag hann även med ett par timmar på altanen med nötskalning.

En helt underbar nöthelg är till ända och i morgon är en ny måndag.
Ha en härlig start på den nya veckan <3

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Oj så mycket nötter. Roligt! Ha det fint. Kraaam Pia

Carina sa...

Vilken fantastisk nötskörd - ni kanske till och med kan göra egen valnötsolja :)

Ha det gott! Carina

Villrose sa...

Heldige dere som har valnøtter.
Og så mange!
Ha det fint