måndag 17 december 2012

Grunden till baklycka ......


....... ligger i bra mjöl. Vi trotsade lördagens snöoväder och klass ett varning,  för att köra och hämta nymalet ekologiskt mjöl till julens bak.
Vårt mjöl kommer från Lyckebo gård, strax utanför Växjö.


Den här helgen fick det bli struvor, klenäter och saffransbiscotti medan surdegen jäste till .......


...... råg och potatisbröden. Fyra rejäla limpor till julens mat. Surdegen kommer att fortsätta puttra hela veckan, det ska bli mer bröd bakat :) Bästa sättet att koppla av är att sätta händerna i en ljummen, kletig surdeg.

Ha en härlig måndag. Tjingeling ♥

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Jag är mållös.. Oj vad du är duktig. Jag har just slutat med bröd och spannmålsprodukter för att se hur jag ska må. Fast det ser sååå gott ut. Kraaam Pia

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !

Hur är det med förkylningen-?
I Din status på FB står det att Du vårdar Din förkylning.
Min ena syster ringde igår sa hon varit förkyld en månad, är ändå ute och skottar snö.För hennes man har haft en stroke och får inte anstränga sig.Vilket han inte ghjorde innan den heller.
Skyllde då på ryggen.
Latare karl får man leta efter.

Ha en fin vecka innan Jul.
Kram Mi