tisdag 11 december 2012

Baka, baka liten kaka, eller två ......


...... julen är nötternas högtid, speciellt när man får tag i riktiga valnötter ;) De här är odlade på Öland :o och är de absolut sötaste valnötter man kan få. Hoppas att vi någon gång får valnötter på vårt träd - och att de blir lika söta som de Öländska.


Men valnötterna blir INTE nermalda till julkakor!! Istället blir det importerade hasselnötter som först rostas och sedan åker ner i mandelkvarnen.


Recept på de fantastiskt goda nötrosorna hittar du HÄR.


På gårdagens rester av kokt potatis fick det bli sega potatiskringlor från boken "Allt gott".

Ha en helt underbar tisdag. Tjingeling ♥

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Nöttoppar är jätegott. Min mormor brukade baka sådana till mig. Kram Pia

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !

Nötkakor bakade jag ofta och min dotter älskade potatiskringlorna.De kanske vore något.Men de är väl fulla av kolhydrater som jag ska undvika.Nötter ska jag sätta på listan.Ska ha i Stevia.
Alla är så kreativa. Jag bara är här vid datorn, leker med Prinsen,fast igår var det en dag med städ och tvätt både hos mig och efter lortgrisarna i tvättstugan.Lustigt att våra kära invandrare inte vill ta reda på efter sig eller andra,det är bara jag som städar efter andra och mig själv.
Tydliga anslag av prickat vad de ska göra. Men de ar analfabeter, inte lätt läsa det då.

Arabiska står det inte på.Fast jag bett om det.

Ha en fin dag !

Jenny sa...

Dina nötkakor ser goda ut!

Själv sitter jag och äter paranötter som mellanmål just nu:)

ha en trevlig eftermiddag!

Kraam Jenny