tisdag 27 augusti 2024

Gräva och greja


Allt regnande den här sommaren har gett oss en väldigt grön trädgård, gräsklippningen tar rätt så mycket tid från maken. Buskar och träd växer oss nästan över huvudet. Vi kan kalla det "lummigt" ;-)


Dottern och jag idkar byteshandel, jag får det som de inte vill ha kvar i sin trädgård och jag delar perenner som hon är sugen på. 
Den här gången fick vi en gigantisk pion och höstanemon, i utbyte får dottern till en början några olika hosta till sin skuggrabatt.

Våran rabatt är lite tom i framkanten, men den är så full med vårlökar att det börjar bli svårt att gräva ner perenner. Men en sak är säker det ska ner några meter till med lavendel. Det blir någon meter varje vår eftersom jag tar sticklingar från de gamla.


Pionen åkte ner mellan rosorna längs kanten mot uteplatsen. 
Höstanemonen fick hamna tillsammans med sina kompisar längs med kastanjestaketet. Vi får se om det blir på tok för skuggigt, men då får jag väl flytta dem igen.


Tror jag ska fixa några alunrot att sätta innanför lavendelkanten mot trampstenen. Men det får bli en annan gång.

Tisdag och veckan löper på enligt plan.

Ha en fortsatt fin vecka <3

Inga kommentarer: