onsdag 7 augusti 2024

Chiliskörd del 1


De enda chili vi odlar i år är tre olika sorters Jalapeno, 'Xalapa', 'Early' och icke namngiven.
Trots alla löss vi hade genom vinter och vår blev det ändå plantor till slut, de ger inte massor men jag tror vi kommer bli nöjda ändå.


Första skörden är ungefär 2 liter eller 7 hg. Blir perfekt att lägga in halv sats av de HÄR. Nästa skörd blir när några fått lite mer färg, gillar att blanda olika färger och få lite överraskande hetta. Jalapeno tillhör inte de starka men ger ändå lite trevlig hetta till TexMex, Tacos, såser och grytor.


Jag skulle bara känna om fikonen var mogna :o Det var de, jag fick dem direkt i handen. Får leta fram en bit gorgonzola eller parmesan till kvällen ;-)


Avslutar med en färgbomb!
Inte matchat för fem öre, men färg är det ;-)
Höstaster (i rätt färg), röd solhatt (ni ser att de är starkt rosa?) och sedan zinnia som skulle vara laxfärgad till svagt aprikos? Ja, ja, kul att det blir något ändå! Till nästa år sätter jag nog de zinniafrö som blev över någon annanstans ;-)

Onsdag, en riktigt kladdig sådan, och jag har fått kiropraktorbehandling för min spänningshuvudvärk igen.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: