lördag 6 januari 2024

Handarbete


Ja jösses! Jag trodde jag skänkte bort alla mina garner för ett några år sedan när en nystartad förskola fick 2 lådor :o
Det fanns visst lite kvar på kattvinden. Oooops!

Ska dock erkänna att alla garner inte är rester från mina perioder av frenetiskt handarbete, flera kilo virkgarn är från min mor.

Mest glad blev jag över korgen med gotländskt ullgarn <3 Det härrör från tiden, då jag fascinerades av växtfärgning. Ligger 1 hg lökskalsfärgat under det vackra grå.


Utöver allt garn, hittade jag även ett broderi jag startade någon gång innan vi fick barnen. 
Alltså, hallå!
En duk som var tänkt till vårt gamla, lilla matbord. Det skulle behövas två ggr tre rutor med virkad spets mellan och runt om. 

Gröna Anna var drömservisen innan jag kom på att Ostindia skulle passa oss bättre.

Undrar hur många rutor som skulle krävas till det matbord vi har idag?? Vågar knappt ens tänka tanken på hur lång tid det skulle ta att färdigställa duken i den storleken.


Jag skulle egentligen leta efter garn till strumpor att sticka till mig själv, men som sagt hittade en hel del annat också.
Resultatet är att syhörnan, har uppgraderats till en handarbetshörna.


Även en liten nödlampa letades fram, den får duga till dess att jag hittar en ledlist att sätta under hyllan.


Dressen till lille Olof blev klar under gårdagen. Hoppas nu bara att han nu har lite att växa i, de växer ju så fort de små liven.


Gillar verkligen de norska mönstren från Bluum (se även Alice's julklänning HÄR).

Jag googlade handarbete, det här är vad Wikipedia kommer upp med:
Handarbete är framställning eller utsmyckning av textilvaror av finare slag och i liten skala, med enkla verktyg. Det är en sorts hantverk. Ibland kan andra typer av varor än textilier benämnas handarbete. Det inkluderar metallslöjd, träslöjd samt relaterade varianter av verksamhet.

Lördag, trettondag jul och jag låter hjärnan koppla av med lite handarbete.

Ha en fin fortsättning på helgen <3

Inga kommentarer: